Tapen & Blessurepreventie

Medical taping

Medical Taping is een vorm van tapen, waarbij kinesio tape wordt toegepast, om lichamelijke problemen te verhelpen en voorkomen. De elastische tape wat zich vormt als een tweede huid, ondersteunt het spierstelsel, lichaamseigen genezingsprocessen en beïnvloedt de neurologische en circulatoire systemen zonder de bewegingsvrijheid te beperken.

De achterliggende gedachte hierbij is dat spieren niet alleen invloed hebben op de bewegingen van het lichaam, maar bijvoorbeeld ook de bloedsomloop, het lymfestelsel en de lichaamstemperatuur beïnvloeden. Als de spieren niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren echter ondersteund worden met deze speciale elastische tape, zal dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

De ontwikkelde tape is van katoen of sport tape van viscose en elastisch ( bevat geen latex). Het is zo gemaakt dat het zweet en warmte kan afvoeren. De lijmlaag wordt door lichaamswarmte geactiveerd. Huid allergieën ook bij langdurig dragen komen zelden voor. Mogelijk treedt er wel een jeukreactie op. Dan vind er een helend vermogen plaats. Men kan douchen en zwemmen met de tape. Hierna de tape droog deppen. De tape kan van enkele dagen tot ruim 2 weken blijven zitten.

Voordelen medical taping:
• Directe vermindering van de druk
• Herstel van de bloedcirculatie en de afvoer van de lymfe
• Directe afname van de pijn
• Behoud van bewegingsvrijheid
• Spierblessures en verbeteren spierfunctie
• Verminderen van ontstekingen of vochtophopingen
• Corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichting
• Ondersteunen van gewrichten
• Behandelen van klachten door overbelasting (KANS, tennisarm, golfelleboog)
• Opheffen belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer
• Verminderen van pijn

Te behandelen klachten:
• Spierblessures en verbeteren spierfunctie
• Ontstekingen of vochtophopingen
• Corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichting
• Ondersteunen van gewrichten
• Behandelen van klachten door overbelasting (KANS, tennisarm, golfelleboog)
• Opheffen belemmeringen in bloedcirculatie en de afvoer van de lymfe
• Verminderen van pijn

Lymfe tapen

Lymftapen is een onderdeel van het Medical Taping Concept en uitermate geschikt om lymfedrainage te ondersteunen. De speciale Tape heeft dezelfde elasticiteit als de huid en kan met een speciale techniek worden aangelegd, zodat lymfevocht versneld kan worden afgevoerd.

Lymftapen in combinatie met manuele behandeling
Het effect van Lymftapen vindt vooral plaats in de bovenste laag van de huid, terwijl met Manuele Lymfe Drainage ook diepere handgrepen kunnen worden toegepast.
De Manuele Lymfe Drainage werkt zo als voorbereiding voor een effectieve Lymftape behandeling, waarbij de tape zorgt voor 24-uurs-drainage.

Lymftapen na een ongeval of operatie

Na een ongeval of na een operatie ontstaat een zwelling in het weefsel door toename van vocht tussen de cellen. Hierdoor stijgt de weefseldruk, waardoor pijn ontstaat. Door de lokale zwelling bij een weefselirritatie zo snel mogelijk tegen te gaan, komt de bloedcirculatie weer op peil en kan het weefsel sneller herstellen. Bij vrijwel alle vormen van weefselschade (littekens) of blessures is toepassing van lymftapen daarom aan te bevelen.

Bij lymftapen wordt met een speciale tape de lymfevloed gestimuleerd. De lymfetape is elastisch en word met rek op de huid aangebracht, hierdoor ontstaat meer ruimte in de huid. Door die extra ruimte gaat het vocht naar het begin van de lymfevaten. Hierbij is beweging van belang, er bestaat dan een 24uurs werking. De tape kan een aantal dagen tot twee weken blijven zitten. Men kan met de tape zwemmen en douchen.

Litteken taping
Kinesio tape kan ook zeer goed gebruikt worden voor littekens. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de 24 uurs-werking van de tape. De tape zal de hele dag aan het litteken trekken, waardoor het litteken sneller soepel zal worden. Bij ingetrokken littekens kan dit een verbluffend effect geven. In combinatie met een littekenmassage zal het litteken na een paar behandelingen nog sneller versoepelen en zeer goed aanvoelen

De effecten van lymftapen zijn oa:
• Pijndemping
• Spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
• Ondersteunen gewricht functie
• Positie beïnvloeding van gewrichten
• Beïnvloeden van bewegingsrichting
• Vergroten van de stabiliteit
• verbeteren van de lymfeafvoer
• Normalisering van de doorbloeding
• Neuro-reflectoire beïnvloeding

Tapen en Bandageren

Bij verschillende sporten wordt tape gebruikt om blessures te voorkomen. Vooral bij sporten die vaak gepaard gaan met verstuikte enkels, vingers, polsen, knieën, wordt tape vaak gebruikt om sporters te helpen herstellen of om verdere blessures te helpen voorkomen.
Met behulp van tapen/bandageren worden gewrichten ondersteund en gestabiliseerd en kan de rek op spieren , pezen, bindweefsel, en andere weke delen verminderd worden. De tape gaat hierbij dienen als kunstmatige spier, pees of gewrichtsband.
Tapen/bandageren kan zowel preventief, therapeutisch of als nazorg aangelegd worden.
• Preventief: Bent u gevoelig voor blessure en heeft u een vrijetijdsbesteding waarbij de belasting zo hoog kan oplopen dat een blessure gemakkelijk kan optreden, laat dan van te voren een tape of bandage aanleggen.
• Therapeutisch: U herkent wat symptomen van een mogelijke overbelasting. U kunt dan een 'herinneringstape' laten aanbrengen. Deze tape herinnert u aan een bepaalde beweging om overbelasting te voorkomen.
• Nazorg: De blessure is 'genezen', maar het betreffende gewricht of de gekwetste spier is nog verminderd belastbaar. In dit geval kan dan een tape of bandage ondersteuning bieden.

Functie:

• Stabiliseert na een acute blessure
• Beschermt en biedt steun in de genezingsfase
• Helpt bij chronische pijn
• De druk verbeterd de stofwisseling
• Beperkt de zwelling, verlicht verkrampt weefsel
• Stimuleert de genezing
• Sneller herstel

Opmerking: Wanneer de tape na een uur al jeukt of irriteert, dan moet de tape voorzichtig van de huid verwijderd worden.

De volgende gewrichten kunnen d.m.v. een tape of bandage worden ondersteund:

• Enkelgewricht
• Kniegewricht
• Vinger- en duimgewricht
• Polsgewricht
• Ellebooggewricht
• Schoudergewricht

De volgende spier(groep)en kunnen d.m.v. een tape of bandage worden ondersteund:
• Voorkant bovenbeen (Quadriceps)
• Achterkant bovenbeen (Hamstrings)
• Zijkant bovenbeen (Adductoren)
• Achterkant onderbeen (Kuiten)
• Voorkant bovenarm (Biceps)
• Achterkant bovenarm (Triceps)

Blessure preventie

Blessure preventie is het totaal aan maatregelen dat je kunt nemen, om schade aan de gezondheid ten gevolge van sportbeoefening te voorkomen.

Beter voorkomen dan genezen!

Een opkomend pijntje dat niet meer weggaat of je gaat door je enkel... Een blessure kan je sportplezier aardig vergallen. Blessurepreventie bestaat niet alleen uit een warming-up; je kunt meer doen om blessures te voorkomen.

Wil jij gaan sporten en blessures voorkomen laat een preventief functie onderzoek doen. Daaruit  kan ik bepalen waar aandacht aan besteed moet worden om blessures te voorkomen.  Waardoor u heerlijk van uw sport kan blijven genieten.

Zijn er toch al beginnende pijntjes aanwezig , laat het niet verergeren.  Laat mij u adviseren.

Luister goed naar uw lichaam.

Ik ben er voor jou